Connecting Canada: Impacting Early Learning and Care Environments through Sustainable Leadership Development is a pan-Canadian project being implemented by GRIT that aims to support leaders within the early learning sector to address the urgent need for strengthening the workforce. Through this initiative, early childhood educators across Canada will get connected through the sharing of knowledge and practices to promote inclusion and the social and emotional well-being of children.

GRIT will partner with organizations in twelve provinces and territories and provide professional learning on the evidence-based Pyramid Model (Version Française) and Practice-Based Coaching frameworks. GRIT will provide walk-along support to organizations as they partner with early learning centres in their region and co-create high quality, inclusive environments that meet the diverse needs of all children.

For more information, click the video below to watch the Connecting Canada Information Session or to partner with us contact Marilyn Armstrong, Connecting Canada Project Manager at marilynarmstrong@gritprogram.ca

Frequently Asked Questions / Questions Fréquemment Posées

  • What is Connecting Canada? / Qu’est-ce que Connecter Canada?

    Connecting Canada: Impacting Early Learning and Care Environments through Sustainable Leadership Development is an initiative Implemented by GRIT (Edmonton, Alberta) aimed to strengthen the Early Learning and Care workforce to create high-quality, inclusive programs that promote the social and emotional well-being of children. Through the provision of professional learning on selected evidence-informed frameworks, Organizations will adopt new ways of working to coach early childhood educators to build their knowledge, skills and confidence.

    Connecter Canada: le développement durable du leadership a un impact sur les environnements d’apprentissage et de garde des jeunes enfants est une initiative mise en œuvre par GRIT (Edmonton en Alberta) qui vise à renforcer la main d’œuvre du milieu de l’apprentissage et de la garde des jeunes enfants afin de créer des programmes inclusifs de haute qualité, qui promeuvent le bien-être socio-émotionnel des enfants. Grâce à l’offre d’un apprentissage professionnel sur des cadres sélectionnés fondés sur des données probantes, les organisations adopteront de nouvelles façons de travailler pour encadrer les éducateurs de la petite enfance afin qu’ils renforcent leurs connaissances, leurs compétences et leur confiance.

  • Who is being recruited as Organizations? / Qui sont les organisations recrutées?

    Organizations that currently support Early Learning Centers in their communities who have a desire to engage in research to practice to learn new ways of working for greater outcomes for children. Organizations will commit to adopting the Pyramid Model and Practice-Based Coaching and engage in leadership development for sustainable change. Examples of organizations include non-profit or for-profit service providers, school jurisdictions, Head Start programs, Supported Child Development programs.

    Les organisations qui soutiennent présentement les centres de la petite enfance dans leurs communautés, qui ont un désir de participer à la recherche pour pratiquer de nouvelles façons de travailler en vue d’obtenir de meilleurs résultats pour les enfants. Les organisations s’engageront à adopter le Modèle pyramidal et la Formation fondée sur la pratique et participeront au développement du leadership pour un changement durable. Parmi les organisations, on trouve par exemple des fournisseurs de services sans but lucratif ou à but lucratif, les administrations scolaires, les programmes Head Start, les programmes “Supported Child Development.”

  • Who are the Early Learning Centres? / Qui sont les garderies educatives?

    Programs supporting diverse families including, Indigenous, newcomer, single parent, or at-risk families, etc. Examples may include: licenced preschools, Early Learning and Child Care programs, Early Intervention, and/ or Family Resource Centres. Services will be supported in Anglophone and Francophone communities.

    Les programmes qui soutenir les familles diverses et compris les familles indigène, nouvelles venues, monoparentales ou à risque, etc.  Les exemples peuvent inclure les écoles maternelles autorisées, les programmes d’apprentissage et de garde des jeunes enfants, l’intervention précoce et / ou les centres de ressources familiales. Les services seront soutenus dans les communautés anglophones et francophones.

  • How will Connecting Canada support the success of the project? / De quelles façons le succès du projet sera-t-il appuyé par Connecter Canada?

    Connecting Canada provides walk-along implementation support to Organizations as they participate in professional learning opportunities and coach educators to co-create high quality, inclusive environments. Implementation Support Leads will also help adapt learning materials to meet the needs of your community, as needed, and offer reflective practice sessions to deepen the learning overtime.

    Connecter Canada offre un soutien continu à la mise en œuvre aux organisations alors qu’elles participent à des occasions d’apprentissage professionnel et encadrent les éducateurs pour co-créer des environnements inclusifs de haute qualité. Les responsables du soutien à la mise en œuvre aideront également à adapter le matériel d’apprentissage pour répondre aux besoins de votre communauté, au besoin, et offriront des séances de pratique réflexive pour approfondir l’apprentissage au fil du temps.

  • What is the benefit to our Organization? / Quels seront les bénéfices pour notre organisation?

    Your team will receive high quality, virtual professional learning on two evidence-informed frameworks: Pyramid Model and Practice-Based coaching, at no cost. To learn more please see our Professional Learning Overview. Teaching Pyramid Observation Tool (TPOT) reliability workshop for organizations is also included, at no cost. Professional learning will be offered throughout the project, as an optional refresher and for new staff.

    Organizations may access limited financial support to assist, if needed. Discussions about financial support will be addressed on an individual basis and decisions based on a set criterion of need.

    Votre équipe recevra, gratuitement, un apprentissage professionnel virtuel de haute qualité sur deux cadres renseignés par les preuves: le modèle pyramidal et la formation fondée sur la pratique. Pour en savoir plus, veuillez consultez notre Aperçu d’apprentissage professionnel. Un atelier gratuit sur la fiabilité de l’Outil d’observation de la pyramide de l’enseignement (TPOT) est également inclus. Des modules d’apprentissage professionnel seront offerts tout au long du projet, en tant que rappel et pour les nouveaux employés.

    Les organisations qui en ont besoin peuvent accéder à un modeste soutien financier, si nécessaire. Des discussions au sujet du soutien financier seront menées au cas par cas, et les décisions seront prises selon des critères prédéterminés de besoin.

  • What is my time commitment to Connecting Canada? / Combien de temps dois-je m’engager envers Connecter Canada?

    To ensure this project is embedded into your current work, Connecting Canada is recruiting organizations already providing support to Early Learning Centres. In doing so, Organizations will learn to work differently by engaging in evidence-based practices, for greater outcomes for educators and children. Time commitment includes participation in professional learning and reflective practice opportunities which will vary from 2-5 hours per month. Coaching support to Early Learning Centres will include 2-3 visits per month. Organizations commit to participating in the project up to March 2025, to ensure the greatest outcomes for all.

    Pour assurer que ce projet soit intégré à votre travail actuel, Connecter Canada recrute des organisations qui fournissent déjà du soutien à des centres de la petite enfance. En faisant cela, les organisations apprendront à travailler différemment en participant à des pratiques fondées sur les preuves, pour de meilleurs résultats chez les éducatrices et les enfants. Votre engagement en termes de temps comprend de participer à des opportunités d’apprentissage professionnel et de pratique réflexive, qui varieront de 2 à 5 heures par mois. Le soutien à la formation pour les garderies éducatives inclura 2 à 3 visites par mois. Les organisations s’engagent à participer au projet jusqu’en mars 2025, afin d’assurer les meilleurs résultats possibles pour toutes et tous.

  • What are your intended outcomes? / Quels résultats espérez-vous?

    Through collaborative partnerships, we aim to support Organizations to coach Early Learning Centres to implement Pyramid Model and inclusive practices program wide and to support leadership development needed to sustain change over time.

    À travers des partenariats collaboratifs, nous visons à aider les organisations à former les garderies éducatives pour mettre en œuvre le Modèle pyramidal et les pratiques inclusives dans l’ensemble du programme, et à appuyer le développement du leadership nécessaire pour maintenir le changement au cours du temps.

  • How can I get involved? / Comment puis-je m’impliquer?

    Please contact Marilyn Armstrong, Connecting Canada Project Manager at marilynarmstrong@gritprogram.ca if you are:

    • An organization that would like to partner with Connecting Canada
    • Willing to share your knowledge and feedback as an Advisory Committee member.

    Veuillez contacter Marilyn Armstrong, Responsable du projet Connecter Canada à marilynarmstrong@gritprogram.ca si vous êtes:

    • Une organisation qui souhaiterait former un partenariat avec Connecter Canada;
    • Prêt(e) à partager vos connaissances et retours en tant que membre du comité consultatif.

Professional Learning Schedules

More Information

Click to view or download the pdf.

Cliquez pour voir ou télécharger le pdf.